Köttfärspiroger

Med inspiration av min Irakiska svärmor som alltid lagar god och galet mycket mat så skapade jag dessa piroger idag! 😊


Recept:
Deg
6 dl ljummet vatten
50g jäst
1msk socker 
2 msk salt
1,5 dl olja
Ca 1 kg mjöl

Rör ut jästen i degvätskan och blanda i återstående ingredienser. Blanda tills du har en smidig deg, låt jäsa under bakduk i 30 min. Undertiden gör du fyllningen!


Fyllning:
500g köttfärs (jag använde kalv)
1 gul hackad lök
2 rivna morrötter
1msk tomatpure
kryddor efter smak:
Salt
Peppar
Paprika
Curry
Spiskummin
Oregano
Persilja

Stek löken mjuk, tillsätt morrötter och köttfärs och stek tills färsen är genomstekt, krydda och låt svalna helt!

Forma pirogerna hur du vill!
Pensla med ägg uppvispat med lite mjölk och toppa med sesamfrön!
Grädda i 225g ca 10-12 min!
Perfekta att frysa!


 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0