Indisk köttgryta àlaKicks

Idag kokas det köttgryta på högrev
Till den använde jag följande:

500g nötkött (vilket kött som helst kan användas beroende på tycke och smak)
2 lökar
2 burkar markattans hela tomater på burk
1l vatten
Kryddor:
Ca 1 msk av
Kummin
Paprikapulver
 kardemummafrön
Gurkmeja
Vitlökspulver
Ingefära
Röd currypasta

Ca 1 tsk
Kryddpeppar
Kryddnejlika


10 svartpepparkorn
2 kanelstänger
5 lagerblad

2,5 dl röda linser
Vatten

1 burk kikärtor

Stek löken mjuk, lägg över i en tallrik. 
Bryn sedan köttbitarna och tillsätt kryddnejlika,gurkmeja, kryddpeppar, kardemumma,paprika och kummin. Stek vidare några minuter. Tillsätt sedan resten av kryddorna, tomaterna vattnet och löken och koka upp. Låt sedan sjuda tills köttet är mört. Undertiden kokar du linser och ris i separata grytor.
När jag hade kokat grytan i ca 90 min tillsatte jag linserna och kikärtorna i grytan och lät koka med tills grytan var klar ca 15 min till!
Mot slutet smakar du av grytan och tillsätter salt efter behov, tycke och smak! Jag använde 1 tsk
Servera tillsammans med ris och gärna ett gott bröd till! 

Idag tog jag vad som fanns hemma i skåpen! 
Självklart blir det bättre med ex färsk ingefära och vitlök! 
Chili används med fördel men jag lagar till småbarn och utesluter därför starka kryddor! 
Har ni några frågor på receptet är det bara till att kommentera under inlägget! :)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0