Dolma

Idag gjorde jag ett första försök att göra egna Irakiska Dolma

Svärmor gör dessa annars och bjuder hela familjen på middag
Efter 5 år tillsammans med min man tyckte jag att det var påtiden att prova göra de själv
Till er andra småbarnsföräldrar där ute är detta något som jag verkligen inte rekommenderar ;)
Tar en evighets tid att göra men gott blir det! Hahaha

Här kommer iaf receptet på hur jag gjorde:

1 Burk inlagda vinblad

Fyllning:
500g kalvfärs
5 dl okokt ris
3 tsk paprikapulver mild
1/2 tsk vitpeppar
2 tsk vitlökspulver
2 tsk lökpulver
1 msk salt
1 dl olja

Sås:

1/2 dl olivolja
1/2 dl tomatpure
1 msk salt
Saften av två små citroner (eller 1 stor)
Ca 1/2 liter Vatten tills det täcker alla dolmar


Skölj riset och låt ligga i vatten en stund.
Blanda sedan alla ingredienser till fyllningen och börja fylla de sköljda vinbladen som vårrullar.

Lägg tätt tillsammans i en stor gryta.

Täck med såsen och tillsätt mer vatten om det behövs.
Låt en tallrik mindre än grytan bli tyngd på dolmarna så att de håller sig på plats och inte faller isär.

Koka upp under lock och sänk värmen till 2an ca.
Låt koka tills riset är klart ca 2 timmar tog det för min gryta att bli klar.

Som sagt inget att testa för upptagna personer som jag själv ;)
Men gott blir det! :)

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0